Z draniami nie należy zadawać się,
choćby byli nie wiem jak przepełnieni tajemniczym urokiem życia –
tę radę daję wam znad grobu ostatnim wysiłkiem stygnących ust.
Witkacy
"Mam zaufanie do mistrza Gotamy
tak: 'Mistrz Gotama potrafi nauczyć mnie Dhammy w ten sposób, że
dojdę do poznania zdrowia i do zobaczenia wygaszenia'". "Zatem
Magandiya, odwiedzaj prawdziwych ludzi. Kiedy odwiedzasz prawdziwych
ludzi, słyszysz prawdziwą Dhammę. Kiedy słyszysz prawdziwą
Dhammę zastosujesz w praktyce te rzeczy co zgodne z Prawdziwą
Dhammą i poznasz dla siebie i zobaczysz dla siebie samego tak: 'To
są schorzenia, nowotwory, drzazgi; schorzenia, nowotwory i drzazgi
znikają tutaj bez pozostałości, ze wstrzymaniem mojego
utrzymywania, wstrzymanie istnienia, ze wstrzymaniem istnienia,
wstrzymanie narodzin, ze wstrzymaniem narodzin, starość i śmierć
zostają wstrzymane, jak również żal, płacz, ból, smutek i
rozpacz, oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia'".
M 75
Medycyna Buddy zaleca nie tylko to co
powinniśmy robić, a czego nie, ale także jakich osób unikać a z
jakimi się stowarzyszać, gdyż tak jak dobre towarzystwo sprzyja
poprawie naszej sytuacji zdrowotnej, tak samo nieodpowiednie
towarzystwo sprawia, że stany chciwości, nienawiści i złudzenia
zwiększają się u nas:
Mnisi, kiedy mnich ma złych
przyjaciół, złych towarzyszy, złych kolegów, kiedy podąża za
nimi, udaje się do nich, przebywa z nimi i bierze z nich przykład,
nie jest możliwe by spełnił obowiązek odpowiedniego prowadzenia
się. Bez spełnienia obowiązku odpowiedniego prowadzenia się, nie
jest możliwe by spełnił obowiązek tego w treningu. Bez spełnienia
obowiązku tego w treningu, nie jest możliwe by wypełnił moralne
zachowanie. Bez wypełnienia moralnego zachowania, nie jest możliwe
by porzucił zmysłowe pożądanie, pożądanie materialnej formy, i
pożądanie niematerialnego.
Mnisi, kiedy mnich ma dobrych
przyjaciół, dobrych towarzyszy, dobrych kolegów, kiedy podąża za
nimi, udaje się do nich, przebywa z nimi i bierze z nich przykład,
jest możliwe by spełnił obowiązek odpowiedniego prowadzenia się.
Wraz ze spełnieniem obowiązku, jest możliwe by spełnił obowiązek
tego w treningu. Wraz ze spełnieniem obowiązku tego w treningu,
jest możliwe by wypełnił moralne zachowanie. Wraz z wypełnieniem
moralnego zachowania, jest możliwe by porzucił zmysłowe pożądanie,
pożądanie materialnej formy, i pożądanie niematerialnego. AN VI,
67
W sensie najwyższym, dobry przyjaciel
to sam Budda, ale może nim być każdy kto zrozumiał Naukę Buddy i
jest w stanie pomóc nam w porzucaniu błędnych poglądów i
ustanowieniu właściwego poglądu. Zatem prawdziwy przyjaciel i
dobre towarzystwo to takie które ustanawia nas w wiedzy o tym co
korzystne i co niekorzystne, tym samym okazując pomoc, która może
postawić nas poza potrzebą pomocy, gdyż mając bezpośrednią
wiedzę o chorobie i znając też na czym polega zdrowie, możemy
już się obejść bez pomocy lekarza, sami wiedząc co robić.
Oczywiście kontakt z lekarzem może nam pomóc i ułatwić terapię,
ale nie jest już niezbędny.
Jak rozpoznać tego kogo powinniśmy
unikać? Przede wszystkim powinniśmy badać innych pod kątem tego
co sami możemy należycie ocenić, a właśnie etyczna ocena
ludzkiego zachowania leży w granicach naszych możliwości.
„Mnisi, mnich
który jest badaczem, nie umiejącym czytać w umyśle innego,
powinien badać Tathagatę odnośnie dwóch rodzajów rzeczy; rzeczy
poznawanych przez oko i przez ucho w taki sposób: 'Czy są do
znalezienia u Tathagaty, czy też nie, jakieś skalania poznawane
przez oko czy przez ucho?' Kiedy tak bada Tathagatę, dochodzi do
poznania: 'Nie ma u Tathagaty skalań poznawanych przez oko czy przez
ucho'.
Kiedy dochodzi do takiego
poznania, bada go dalej w taki sposób: 'Czy są do znalezienia
u Tathagaty czy ich nie ma, jakieś mieszane stany poznawane przez
oko czy przez ucho?' Kiedy tak go bada, dochodzi do poznania: 'Nie ma
u Tathagaty mieszanych stanów poznawanych przez oko czy przez ucho.
Kiedy dochodzi do tego
poznania, bada go dalej w taki sposób: 'Czy są do znalezienia u
Tathagaty czy ich nie ma, oczyszczone stany poznawane przez oko czy
przez ucho?' Kiedy tak go bada, dochodzi do poznania: 'Oczyszczone
stany poznawane przez oko czy ucho są do odnalezienia u Tathagaty'.
Kiedy dochodzi do tego
poznania, bada go dalej w taki sposób: 'Czy ten czcigodny uzyskał
renomę i osiągnął sławę dawno temu czy też niedawno? Kiedy tak
go bada, dochodzi do poznania: 'Ten czcigodny osiągnął ten
korzystny stan dawno temu, a nie niedawno'.
Kiedy dochodzi do tego
poznania, bada go dalej w taki sposób: 'Czy ten czcigodny uzyskał
renomę i osiągnął sławę tak, że niebezpieczeństwa (połączone
z renomą i sławą) są u niego do odnalezienia?' Gdyż mnisi, tak
długo jak mnich nie uzyskał renomy i sławy, niebezpieczeństwa
(połączone z renomą i sławą) nie są u niego do odnalezienia;
ale kiedy mnich uzyskał renomę i osiągnął sławę, te
niebezpieczeństwa są u niego do odnalezienia. Kiedy tak bada,
dochodzi do poznania: 'Ten czcigodny uzyskał renomę i osiągnął
sławę ale niebezpieczeństwa (połączone z renomą i sławą) nie
są u niego do odnalezienia'.
Kiedy dochodzi do tego
poznania, bada go dalej w taki sposób: 'Czy ten czcigodny jest
powstrzymanym bez lęku, nie powstrzymywanym przez lęk i czy unika
cieszenia się zmysłowymi przyjemnościami, ponieważ jest bez
pożądania, z uwagi na wyczerpanie pożądania?' Kiedy tak go bada,
dochodzi do poznania: 'Ten czcigodny jest powstrzymanym bez lęku,
nie powstrzymanym przez lęk, unika on cieszenia się zmysłowymi
przyjemnościami ponieważ jest bez pożądania z uwagi na
wyczerpanie pożądania'. M 47
Dobrze jest sobie zdawać
sprawę z różnic pomiędzy prawdziwym i nieprawdziwym człowiekiem,
po pierwsze dlatego by umieć odróżnić nieodpowiednie towarzystwo
od odpowiedniego, po drugie byśmy na drodze introspekcji i
samo-badania mieli jasność co do naszego obecnego statusu,
mianowicie, czy cechy nieprawdziwego człowieka nie są czasem u nas
obecne:
Co więcej, nieprawdziwy
człowiek, który jest uczony ... który jest ekspertem w Dyscyplinie
... który jest wykładowcą Dhammy ... który jest jedzącym
wyżebrane jedzenie ... mieszkającym pod drzewem ... mieszkającym
na terenie cmentarnym ...mieszkającym na otwartej przestrzeni...
uprawiającym ciągłe siedzenie ... używającym jakiegokolwiek
posłania ... jedzącym jeden posiłek dziennie, rozważa tak: "Jem
jeden posiłek dziennie, ale ci inni mnisi tego nie robią". I
tak zachwala siebie i wyraża się ujemnie o innych z powodu jedzenia
jednego posiłku dziennie. To też leży w charakterze nieprawdziwego
człowieka. Ale prawdziwy człowiek rozważa tak: "To nie z
uwagi na jedzenie jednego posiłku dziennie, stany chciwości,
nienawiści czy złudzenia są likwidowane. Nawet jeżeli ktoś
je częściej, to jeżeli wkroczył na drogę zgodną z Dhammą, na
właściwą drogę i prowadzi się zgodnie z Dhammą, powinien być
za to honorowany, powinien być za to chwalony". I tak stawiając
praktykę na pierwszym miejscu ani nie zachwala siebie ani nie wyraża
się ujemnie o innych z powodu jedzenia jednego posiłku dziennie. To
też leży w charakterze prawdziwego człowieka.
Co więcej, całkiem odłączony od zmysłowych
przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów, nieprawdziwy
człowiek wkracza i trwa w pierwszej jhanie, której towarzyszy
myślenie i rozważanie, z błogością i przyjemnością zrodzonymi
z odosobnienia. Rozważa on tak: "Doszedłem do osiągnięcia
pierwszej jhany, ale ci inni mnisi nie osiągnęli pierwszej jhany".
I tak zachwala siebie i wyraża się ujemnie o innych z powodu
osiągnięcia pierwszej jhany. To też leży w charakterze
nieprawdziwego człowieka. Ale prawdziwy człowiek rozważa tak:
"Nie-identyfikacja nawet z osiągnięciem pierwszej jhany
została zdeklarowana przez Zrealizowanego, gdyż w jakikolwiek
sposób to wyobrażają, rzeczy są zawsze inne niż to". I tak
stawiając nie-identyfikację na pierwszym miejscu ani nie zachwala
siebie ani nie wyraża się ujemnie o innych z powodu osiągnięcia
pierwszej jhany. (…) M 113
"Mnisi, czy nieprawdziwy człowiek pozna
nieprawdziwego człowieka:'Ta osoba to nieprawdziwy człowiek?' 'Nie,
czcigodny panie'. "Dobrze mnisi. To niemożliwe, nie może się
zdarzyć by nieprawdziwy człowiek poznał drugiego nieprawdziwego
człowieka: 'Ta osoba to nieprawdziwy człowiek'. Ale czy
nieprawdziwy człowiek pozna prawdziwego człowieka: 'Ta osoba to
prawdziwy człowiek?' "Nie, czcigodny panie". "Dobrze
mnisi. To niemożliwe, nie może się zdarzyć by nieprawdziwy
człowiek poznał prawdziwego człowieka: 'Ta osoba to prawdziwy
człowiek'.
Mnisi, nieprawdziwy człowiek posiada złe właściwości, stowarzysza się jak nieprawdziwy człowiek, ma wolę nieprawdziwego człowieka, rozważa jak nieprawdziwy człowiek, doradza jak nieprawdziwy człowiek, mówi jak nieprawdziwy człowiek, działa jak nieprawdziwy człowiek, utrzymuje poglądy nieprawdziwego człowieka i daje podarunki jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek ma złe właściwości? Tu nieprawdziwy człowiek nie ma wiary, nie ma wstydu ani obawy przed złym działaniem, jest nieuczony, leniwy, zapominalski i niemądry. Tak nieprawdziwy człowiek posiada złe właściwości.
A jak nieprawdziwy człowiek stowarzysza się jako nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek ma za przyjaciół i towarzyszy tych pustelników i braminów co są bez wiary i nie mających wstydu ani obawy przed złym działaniem, którzy są nieuczeni, leniwi, zapominalscy i niemądrzy. Tak nieprawdziwy człowiek stowarzysza się jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek ma wolę nieprawdziwego człowieka? Tu nieprawdziwy człowiek skierowuje swą wolę na to co prowadzi do jego zmartwień, zmartwień innych i zmartwień obu. Tak nieprawdziwy człowiek ma wolę nieprawdziwego człowieka.
A jak nieprawdziwy człowiek doradza jak nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek doradza doprowadzając do swoich zmartwień, zmartwień innych i zmartwień obu. Tak nieprawdziwy człowiek doradza jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek mówi jak nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek kłamie, mówi złośliwie, mówi ostro i obmawia. Tak nieprawdziwy człowiek mówi jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek działa jak nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek zabija żywe istoty, zabiera to co niedane i błędnie prowadzi się co do zmysłowych przyjemności. Tak nieprawdziwy człowiek działa jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek utrzymuje poglądy nieprawdziwego człowieka? Tu nieprawdziwy człowiek utrzymuje tego typu poglądy: 'Nie ma nic danego, nic ofiarowanego, nic poświęconego, nie ma owocu czy rezultatu dobrych i złych działań, nie ma tego świata ani innego świata, nie ma matki ani ojca, ani spontanicznie rodzących się istot, nie ma dobrych i cnotliwych pustelników i braminów w świecie, którzy zrealizowali dla siebie przez bezpośrednią wiedzę i deklarują ten świat i inny świat'. Tak nieprawdziwy człowiek utrzymuje poglądy jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek daje podarunki nieprawdziwego człowieka? Tu nieprawdziwy człowiek daje niedbale, nie własnymi rękami, daje bez okazywania szacunku, daje to co powinno być wyrzucone i daje z myślą, że nic z tego nie będzie. Oto jak nieprawdziwy człowiek daje podarunki nieprawdziwego człowieka.
Ten nieprawdziwy człowiek, posiadając te złe właściwości, który stowarzysza się jak nieprawdziwy człowiek, ma wolę nieprawdziwego człowieka, rozważa jak nieprawdziwy człowiek, doradza jak nieprawdziwy człowiek, mówi jak nieprawdziwy człowiek, działa jak nieprawdziwy człowiek, utrzymuje poglądy nieprawdziwego człowieka i daje podarunki jak nieprawdziwy człowiek, po śmierci, po rozpadzie ciała pojawia się w destynacji nieprawdziwego człowieka. A jaka jest destynacja nieprawdziwego człowieka? To piekło lub świat zwierząt. M 110
Mnisi, nieprawdziwy człowiek posiada złe właściwości, stowarzysza się jak nieprawdziwy człowiek, ma wolę nieprawdziwego człowieka, rozważa jak nieprawdziwy człowiek, doradza jak nieprawdziwy człowiek, mówi jak nieprawdziwy człowiek, działa jak nieprawdziwy człowiek, utrzymuje poglądy nieprawdziwego człowieka i daje podarunki jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek ma złe właściwości? Tu nieprawdziwy człowiek nie ma wiary, nie ma wstydu ani obawy przed złym działaniem, jest nieuczony, leniwy, zapominalski i niemądry. Tak nieprawdziwy człowiek posiada złe właściwości.
A jak nieprawdziwy człowiek stowarzysza się jako nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek ma za przyjaciół i towarzyszy tych pustelników i braminów co są bez wiary i nie mających wstydu ani obawy przed złym działaniem, którzy są nieuczeni, leniwi, zapominalscy i niemądrzy. Tak nieprawdziwy człowiek stowarzysza się jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek ma wolę nieprawdziwego człowieka? Tu nieprawdziwy człowiek skierowuje swą wolę na to co prowadzi do jego zmartwień, zmartwień innych i zmartwień obu. Tak nieprawdziwy człowiek ma wolę nieprawdziwego człowieka.
A jak nieprawdziwy człowiek doradza jak nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek doradza doprowadzając do swoich zmartwień, zmartwień innych i zmartwień obu. Tak nieprawdziwy człowiek doradza jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek mówi jak nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek kłamie, mówi złośliwie, mówi ostro i obmawia. Tak nieprawdziwy człowiek mówi jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek działa jak nieprawdziwy człowiek? Tu nieprawdziwy człowiek zabija żywe istoty, zabiera to co niedane i błędnie prowadzi się co do zmysłowych przyjemności. Tak nieprawdziwy człowiek działa jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek utrzymuje poglądy nieprawdziwego człowieka? Tu nieprawdziwy człowiek utrzymuje tego typu poglądy: 'Nie ma nic danego, nic ofiarowanego, nic poświęconego, nie ma owocu czy rezultatu dobrych i złych działań, nie ma tego świata ani innego świata, nie ma matki ani ojca, ani spontanicznie rodzących się istot, nie ma dobrych i cnotliwych pustelników i braminów w świecie, którzy zrealizowali dla siebie przez bezpośrednią wiedzę i deklarują ten świat i inny świat'. Tak nieprawdziwy człowiek utrzymuje poglądy jak nieprawdziwy człowiek.
A jak nieprawdziwy człowiek daje podarunki nieprawdziwego człowieka? Tu nieprawdziwy człowiek daje niedbale, nie własnymi rękami, daje bez okazywania szacunku, daje to co powinno być wyrzucone i daje z myślą, że nic z tego nie będzie. Oto jak nieprawdziwy człowiek daje podarunki nieprawdziwego człowieka.
Ten nieprawdziwy człowiek, posiadając te złe właściwości, który stowarzysza się jak nieprawdziwy człowiek, ma wolę nieprawdziwego człowieka, rozważa jak nieprawdziwy człowiek, doradza jak nieprawdziwy człowiek, mówi jak nieprawdziwy człowiek, działa jak nieprawdziwy człowiek, utrzymuje poglądy nieprawdziwego człowieka i daje podarunki jak nieprawdziwy człowiek, po śmierci, po rozpadzie ciała pojawia się w destynacji nieprawdziwego człowieka. A jaka jest destynacja nieprawdziwego człowieka? To piekło lub świat zwierząt. M 110
W tym wszystkim jest jedno ale …
„Czy nieprawdziwy człowiek pozna prawdziwego
człowieka: 'Ta osoba to prawdziwy człowiek?' "Nie, czcigodny
panie". "Dobrze mnisi. To niemożliwe, nie może się
zdarzyć by nieprawdziwy człowiek poznał prawdziwego człowieka:
'Ta osoba to prawdziwy człowiek'”.
Bez wiedzy o Chorobie i Zdrowiu, nie potrafimy z całą
pewnością poznać tego kto taką wiedzę ma, co sprawia, że
nasze poszukiwania prawdziwego przyjaciela mają coś wspólnego z
poszukiwaniami po omacku. Tu musimy polegać na naszej intuicji,
pamiętając o fundamencie Dhammy, czyli o nierozłączności
mądrości i moralności. Ktoś kto otwarcie lekceważy moralność,
zgodnie z Medycyną Buddy, cierpi ulegając poważnej ułudzie:
„Ale braminie, czy
omijając te dwie rzeczy, człowiek może w zgodzie z prawdą
powiedzieć: 'Jestem braminem?'” „Nie, Gotamo, gdyż mądrość
jest oczyszczana przez moralność a moralność jest oczyszczana
przez mądrość: gdzie jedno jest, drugie jest, moralny człowiek
posiada mądrość i mądry człowiek jest moralny i połączenie
moralności i mądrości jest nazywane najwyższą rzeczą na
świecie. Tak jak jedna ręka myje drugą, jedna stopa drugą, tak
też mądrość jest oczyszczane przez moralność a moralność jest
oczyszczana przez mądrość i te połączenie jest najwyższą
rzeczą w świecie.
„Tak to jest, braminie. Mądrość
jest oczyszczana przez moralność a moralność jest oczyszczana
przez mądrość: gdzie jedno jest, drugie jest, moralny człowiek
posiada mądrość i mądry człowiek jest moralny i połączenie
moralności i mądrości jest nazywane najwyższą rzeczą na
świecie. Tak jak jedna ręka myje drugą, jedna stopa drugą, tak
też mądrość jest oczyszczane przez moralność a moralność jest
oczyszczana przez mądrość i te połączenie jest najwyższą
rzeczą w świecie”. D 5